فضای اداری

طرح های نوین در محیط های اداری، (بخش دوم)

راه های بسیاری برای اینکه چنین فضائی برای کارکنان فراهم گردد ، وجود دارد. ایجاد فضاهای ورزشی نشاط آور با وسائل مناسب که البته فشارهای روحی کارکنان را کاهش می دهد و گردش خون ایشان را به جریان مناسب می اندازد. می دانیم برای کسانی که همواره پشت یک میز کار نشسته اند ایجاد تعادل در گردش خون بسیار مورد نیاز است .

مکانهای دیگری برای استراحت کردن ایجاد می شود ، به نحوی که شخص احساس کند که در خانه اش مشغول به کار است . فضاهای دیگر به گونه ای طراحی می شوند که کارکنان تشویق شوند که در حال خنده و شادی ، خلاقیت های خودرا بروز دهند .

در بعضی دیگر از این ایده ها محل کار با محل هائی که برای تفریح و لذت بردن طراحی می شوند همپوشانی پیدا می کنند ، که همه ما اینگونه محل ها را در ذهن داریم و به گونه ای جداگانه نیز به آنها خواهیم پرداخت ، اما خصوصیت اصلی این اماکن به گونه ای است که احساس در خانه بودن و یا بدون مسئولیت کاری بودن را در کارکنان القا می نماید .

امیدواریم که شما طراح عزیز هم طرح های اینچنین را که در ذهن دارید و یا که طراحی نموده و شاید هم به اجرا درآورده باشید ، برای ما ارسال نموده و همچنین نظرات مثبت و یا منفی خود را در مورد اینگونه محل های کاری ، اعلام نمایید .

در این مقاله به دفتر کار شرکت گوگل در زوریخ رفته ایم ، برخی از تصاویر شاید در نگاه اول به هیچوجه یک محل کار را تداعی ننماید ، لیکن همگی متعلق به این دفتر کار هستند که 12000 مترمربع زیر بنا دارد و در زوریخ یکی از شهرهای مهم کشور سوئیس واقع است و از سال 2008 نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است .

مطلب مرتبط  نقش فناوری در دکوراسیون اداری 2023

امیدواریم که ارائه اینگونه نمونه های اجرا شده در جهان به تدریج امکان تغییر پارادیم های طراحان داخلی در کشورمان را ایجاد نماید و البته در وهله بعدی تفکرمدیران تصمیم گیرمان را نیز به تغییراتی که در جهان در زمینه چگونگی شکل دهی به مکانهای کاری ایجاد شده است جلب نماید و این مهم البته که با آگاهی و تلاشهای فرهنگی معماران و طراحان داخلی و کوشیدن در جهت ارائه طرح های خلاقانه امکان پذیر می باشد .

البته باید توجه داشت که الگوبرداری از اینگونه موارد ، همچون سایر امور می باید که با توجه به فرهنگ و سنتهای هر منطقه و لحاظ نمودن آنها ، به اجرا در آید ، با توجه به اینکه الگوهای فعلی نیز از جوامع غربی به عاریت گرفته شده اند و با الگوهای فرهنگی ما تطابق چندانی ندارند .

در اینجا لازم است که معرفی کوتاهی از شرکت طراح ارائه کننده این دفتر کار زیبا داشته باشیم :
Camenzind Evolution یک استودیوی طراحی سوئیسی می باشد ، که برنده جوایز معتبر جهانی از قبیل جایزه RIBA شده است ، این استودیوی سوئیسی در سرتاسر جهان فعال می باشد ، نسل جدیدی از معماران و طراحان جوان را گردآورده و پایگاهی برای کارهای نوآورانه و عرضه طرح های منطبق با نبوغ ایجاد نموده است . استودیوی کامنزیند به وسیله این متفکران جوان ، کلیه فرآیند ها و استاندارد های طراحی موجود را به چالش کشیده و با موفقیت راه حل های هوشمندانه ای را جهت حل مسائل مشتریان بزرگ خود در سرتاسر جهان ارائه نموده است .