انواع مبلمان از مهمترین عناصر در طراحی داخلی هستند و باتوجه به کارایی و حجم زیادی که اشغال می کنند باید در طراحی داخلی درست و به جا استفاده شوند. در روند تشکیل و تغییر فرم مبلمان تا رسیدن به مبلمان معاصر طراحان بسیاری تأثیرگذار بوده اند و ما در اینجا به معرفی یکی از معروف ترین طراحان مبلمان معاصر یعنی شارلوت پریاند می پردازیم و تأثیراتی که بر طراحی مبلمان معاصر گذاشته است را بررسی می کنیم. شارلوت پریاند یکی از برجسته ترین طراحان زن در مبلمان معاصر است. اثرگذاری این طراح چنان زیاد است که حتی اگر کوچکترین اطلاعاتی درباره خود او ندارید تأثیر طراحی ها و آثار او را حتما در گشت و گذارتان در حوزه مبلمان دیده اید.
پریاند در سال ۱۹۰۳ در شهر پاریس به دنیا آمد. او در سن ۱۷ سالگی وارد دانشگاه هنر شد و ۵ سال به مطالعه و طراحی مبلمان در رشته طراحی دکور پرداخت. وی در سال ۱۹۲۷ به شرکت لوکوربوزیه درخواست داد و با جمله «ما به کوسن احتیاجی نداریم» رو به رو شد. اما او ناامید نشد و در شروع سال جدید نمایشگاهی را برپا کرد و آثارش مورد علاقه منتقدان بسیاری قرار گرفت. او همچنین توانست توجه لوکوربوزیه را به خود جلب کند و به استخدام این شرکت درآید و برای ۱۰ سال به عنوان طراح و مسئول لوازم داخلی و مبلمان و تجهیزات در این شرکت فعالیت کند. شارلوت همچنین موفق شد برخی از معروف ترین طرح های مبلمان قرن بیستم را وارد زندگی مردم کند.
او به مدت ۳ سال با یک طراح فرانسوی به طراحی سربازخانه ها و مبلمان موقت برای آنها پرداخت ولی با تسلیم شدن فرانسه در جنگ کار او نیز پایان یافت اما وی همچنان با پسر عمویش جین پروو به طراحی مبلمان و تجهیزات داخلی مشغول بود. در سال ۱۹۴۰ دعوت نامه ای برای وی از ژاپن به منظور گسترش روابط تجارت و صنعت ژاپن با غرب فرستاده شد. پریاند به ژاپن رفت و برای مدت ۳ سال در آنجا مشغول به طراحی شد و به شدت تحت تأثیر طراحی و هنر شرق قرار گرفت. این امر سبب شد مواد گرم تر و طبیعی تری به آثار او وارد شوند. آثار پریاند به طور کلی دارای ویژگی ساده و روستایی و بسیار نزدیک به فرم رنسانسی بود که بعد لمسی از زندگی طبیعی به آن افزوده شد.
او در طول اقامت خود در ژاپن تکنیک های محلی چوب کاری و بافندگی را مورد بررسی قرار داد و با برگشت به فرانسه به معرفی کاه و بامبو به عنوان عناصر جدید در طراحی پرداخت که این عناصر قدرت زندگی را در طراحی های او به وجود آوردند. پس از بازگشت به فرانسه او همچنان همکاری خود را با طراحان قبلی ادامه داد و کم کم طراحی های مخصوص خود را آغاز کرد. رفته رفته در آثار او ویژگی های مینیمالیستی دیده شد و در نهایت از پیشگامان مدرنیست در طراحی مبلمان شناخته شد. شارلوت پریاند در سال ۱۹۹۹ درگذشت و تا آن هنگام همچنان فردی بانفوذ در طراحی و جنبش مدرن محسوب می شد. سبک کاری پریاند مورد تقلید و سرمشق بسیاری از طراحان پس از وی قرار گرفت و امروزه تمام این ویژگی ها در وسایل روزمره زندگی ما به راحتی پیدا می شوند. پریاند همچنین به طراحی فضای باز برای Air france پرداخت و فرم ساده را وارد طراحی اش کرد. همچنین چندین طرح مختلف برای لوکوربوزیه که این بار با برجسته کردن ویژگی های آثار خود همراه بود هدیه آورد.
Les Arcs نام صندلی با ترکیب فولاد و چرم است که در سال ۱۹۶۰ برای سایت اسکی به همین نام به وسیله او طراحی شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. طراحی ساده و درعین حال زیبای این صندلی باعث شد که هنوز هم این صندلی برای فضاهای مدرن بسیار مناسب باشد و طرفداران زیادی داشته باشد. صندلی با پایههای منحنی جلو و عقب، قفسه های کتابخانه با چوب کاج و باریک و جداول رنگی و آلومینیومی، کتابخانه های عظیم برای کتابخانه دانشگاهی در پاریس، صندلی های ساده با فریم های رولی و… از مهمترین آثاری هستند که او به زندگی مدرن هدیه داد. باید گفت که همه آثار او دارای یک لمس روستایی ساده و شیک بودند که حس زیبای مدرنیته را در خود به همراه داشتند.
یکی از مهمترین کارهایی که پریاند آغازگر آن بود ایجاد آشپزخانه ای مدرن بدون دیوار بسته یا به عبارتی آشپزخانه اپن بود. او با این حرکت یکی از مهمترین اتفاقات زندگی معاصر را رقم زد و زنان را از پستوی انتهای راهرو با فضایی بسته به فضایی آزاد آورد. اهمیت به زنان به عنوان عضوی مهم و اساسی در خانواده با وجود تمام محدودیت های آن زمان در فرانسه که زن را به عنوان یک آشپز می دانستند یکی از تأثیرگذارترین کارهایی بود که وی به عنوان یک طراح زن انجام داد. او اعتقاد داشت که زنان می توانند در کنار خانواده و در فضایی آزاد و در هم فکری و گفتمان با اعضای خانواده شان از آشپزی کردن لذت ببرند. این حرکت در عین زیبایی و ایجاد جریان زندگی حرکتی انقلابی نیز محسوب می شد. حرکاتی از این دست در آثار وی زیاد دیده می شود و خود سبب شروع جنبش های بسیاری در طراحی معاصر شد.
او همچنین یک بار در آپارتمان اجاره ای ساخت که از مواد ساده شده، کریستال براق رنگی، جدول ها و آشپزخانه و یک گرامافون تشکیل شده بود. منتقدی در ستایش اثر وی نوشت: «هیچ چیز تازه تر و یا جوان تر از آن را نمی توان تصور کرد.» او با این حرکت تمام عناصر ساده در طراحی مدرن را به شکلی به کار برد که توانست همه را حیرتزده کند. همچنین از این سازه با نام «بار در زیر شیروانی» بعدها به عنوان یکی از مهمترین آثار وی نام برده شد و الگوی اصلی ترین سازه های او قرار گرفت.
استفاده پریاند از لوله ها و مصالح فلزی صنعتی در طراحی مبلمان بسیار جالب بود. او با استفاده از این مصالح صندلی ها و مبلمان راحتی تاشو را ساخت که آغازی مدرن را در طراحی مبلمان رقم زد. اما همچنان به دلیل همکاری با لوکوربوزیه و پروو امضای هر سه به عنوان طراح در زیر این آثار قرار گرفت و از اهمیت پریاند به عنوان یک طراح زن کاست.
موارد مختلفی بر او و آثارش تأثیر گذاشتند. به عنوان مثال کتاب «چای» که متعلق به فرهنگ مردم ژاپن است تأثیر زیادی بر آثار او گذاشت. این کتاب سبب شد که پریاند به رویکرد یکپارچه و هماهنگی میان معماری و زندگی دست پیدا کند. این کتاب و تفکر در آن پریاند را به ایجاد هماهنگی میان مبلمان و آنچه که در زندگی روزمره ما را از زیبایی ها و سادگی دور می کند راهنمایی کرد. او به این عناصر و تجهیزات داخلی به عنوان یک عنصر در رسیدن به آرامش و دوری از هیاهوی روزمره زندگی نگاه و به تلطیف زندگی شهری کمک بسیاری کرد.
در اینجا چندی از مهمترین کارهای شارلوت پریاند بیان شد اما باید دانست او مانند تمام طراحان زن در غریبی و دور افتادگی بسیاری به فعالیت و تأثیر در زندگی روزمره و راحت برای انسان شهری پرداخت ضمن آنکه در کنار طراحان دیگر به اندازه ای که سهم او از تمام زحماتش بود یاد نشد. ما امروزه تمام ویژگی های هنری او را هر چند کوچک در خانه و عناصر طراحی داخلی حس می کنیم. البته باید به یاد داشته باشیم که هدف مهم پریاند در تمام آثارش سادگی در عین زیبایی و قدرت بود. با تجمل گرایی خود را بیشتر در مکافات و دغدغه های زندگی روزمره اسیر می کنیم اما با آوردن سادگی در چند عنصر مهم و اساسی می توان به راحتی آرامش را به خود هدیه داد. مبلمان چوبی پریاند از زیبایی و سادگی خاصی برخوردار است و تنوع آنها بسیار زیاد است. انواع مبل راحتی، میزهای عسلی، کتابخانه و صندلی را می توان در آثار او دید.